Wij zijn Albert en Mara en wonen negen maanden per jaar in Spanje en zijn drie maanden verdeeld over het jaar met vakantie in Nederland vanwege onze kinderen en kleinkinderen.

zondag 11 september 2016

De Benelux Hondekop

In 1957 werd de spoorlijn Antwerpen - Roosendaal geëlektrificeerd. Voor de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel zijn in dat jaar 12 tweewagentreinstellen aangeschaft (mat '57), die, afgezien van de kleur, uiterlijk grotendeels gelijk waren aan de overige Hondekoppen, die waren groen en later NS geel. Deze door Werkspoor gebouwde treinstellen waren donkerblauw met een brede gele band en zijn dat gebleven tot einde dienst in 1974.
- Klik op de foto's voor groter formaat -

Aan treinstellen werd op deze route de voorkeur gegeven omdat hiermee het omrijden van de locomotief op het kopstation Antwerpen-Centraal en op de eindstations kon vervallen. De volgende foto is uit mei 1963 op Den Haag HS.
N.B. HS is de afkorting van Hollands Spoor

4 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ja, ook wel mooi. Dat geel is het mooist!

FRANK103 zei

Die hondekoppen hadden een bijzondere uitstraling, ze reden voor mijn gevoel ook erg comfortabel, een stuk beter dan de plan V die bij ons als stoptreinen reden, of de lawaaiige sprinters. De benelux heb ik helaas nooit in gezeten, ik kwam meestal niet verder dan Utrecht. Aangezien mijn vader altijd een auto van het werk had, reisden we heel weinig met het openbaar vervoer.

Ria zei

In gele en in groene treinen kan ik me herinneren te hebben gezeten.Helaas ben ik niet zo op de hoogte van treinen ;-)
Lieve groetjes, Ria

gerdaYD zei

Goede zondagmorgen A & M. Had ik nu bijna dit weer mooi log Sporend de week in gemist. Gelukkig kan ik er met terugwerkende kracht van genieten, net zoals jullie nu volop van het heerlijke Spanje genieten!