Wij zijn Albert en Mara en wonen negen maanden per jaar in Spanje en zijn drie maanden verdeeld over het jaar met vakantie in Nederland vanwege onze kinderen en kleinkinderen.

vrijdag 22 september 2017

De astronomische herfst van 2017

Astronomisch gezien begint de herfst als de dag en de nacht even lang zijn. Tijdens de herfst worden de dagen steeds korter. Deze herfstnacht-evening vindt plaats op of rond 23 september op het noordelijk halfrond. De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn ongeveer even lang. De herfst eindigt met de winter-zonnewende (rond 21 december).

De astronomische herfst in Nederland begint in 2017 op vrijdag 22 september om 22.02 uur

Straks weer paddenstoelen genoeg. Mijn favoriet is die rode met witte stippen. Het is de paddenstoel der paddenstoelen, zoals elk kind hem tekent, rood met witte stippen, onweerstaanbaar voor kabouters en fotografen. De onmiskenbare vliegenzwam.
Fijne herfst toegewenst.
Grtz Mara

P.S. Om praktische, maar ook klimatologische redenen begint de meteorologische herfst op 1 september en duurt tot 1 december.

Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.

11 opmerkingen:

Trees van der Vliet zei

Voorlopig wordt het hier nog even lekker weer, dus nog even extra genieten. Maar dat ga ik van de herfst ook weer doen!
Besos, Trees

Renesmurf zei

ja, geen ontkomen aan, hopelijk kunnen we nog even genieten, deze week ging dat prima.

Dwarsbongel zei

Leuk! Komt dit niet uit Koekeloere, van de TV?
Ik ben eigenlijk helemaal los van de kinderprogramma's.
Ons jongste kleinkind gaat al naar het voortgezet onderwijs...

Wieb zei

Ik ben in denial. Ondanks de ochtendmist, de regen, de wind is het in mijn hoofd nog steeds zomer...

Marja zei

Gelukkig ziet het er nog niet zo uit als ik naar buiten kijk. Leuk dat jullie weer meedoen. Enig idee wie dit zingt?

gerdaYD zei

Goede morgen Albert en Mara. Fantastisch dat jullie precies uit dat zomerreces terug zijn gekomen en dan nog wel met zo'n mooi log waar foto's, informatie en muziek elkaar perfect aanvullen!

Melody Steenkamp zei

Het mooiste der seizoen, wat mij betreft dan, is begonnen... genieten dus volop de komende tijd.

Fijn weekend

rias-weblog zei

Leuk dat jullie weer terug zijn van weggeweest en met een heel leuk liedje.
Lieve groetjes en geniet van de mooie herfstdagen.

Joanne zei

Grappig nummer. Ik hou van de herfst. Dus hier zit een gelukkig mens.
Fijne zondag.

Liefs Joanne

FRANK103 zei

Ik vind deze rood met witte stippen zwam ook heel mooi. Ik moet altijd even kijken of ik de bijbehorende kabouter ergens zie....

natasja zei

Pas sinds ik verhuisd ben naar een plek vlakbij de bossen, zo'n 8 jaar geleden, ben ik de herfst als seizoen gaan waarderen.
Het is prachtig...