vrijdag 18 november 2011

In Memoriam - Andy Tielman

Zanger en gitarist Andy Tielman is donderdag 10 november 2011 op 75-jarige leeftijd overleden aan maagkanker. Vandaag, vrijdag 18 november, is in crematorium Ockenburgh in Den Haag afscheid genomen van Indorocker Andy Tielman. De uitvaart was live te volgen op grote schermen buiten het crematorium. Meer dan 1500 mensen bewezen vrijdag de laatste eer aan Tielman.

Andy was lange tijd het gezicht van The Tielman Brothers. Regelmatig heb ik samen met Mara hem mogen zien optreden bij club Tari Merak. Zo zullen wij hem altijd blijven herinneren, met een lach de zaal inkijkend tijdens zijn optreden.
- Klik op de foto's voor groter formaat -


Dank je Andy voor al het moois dat je ons gegeven hebt.
Rust zacht in MUZIKALE Vrede. Je was mijn jeugdidool.




Andy Tielman werd op 30 mei 1936 geboren in Makassar en woonde tot zijn 21e jaar in Indonesië. Zijn vader, Herman Tielman, was in dienst bij het Koninklijk Nederlands Indisch leger (KNIL) en was ook een groot muziekliefhebber. Deze liefde gaf hij door aan zijn vier zonen en dochter Jane.

De vijf kinderen traden na de oorlog op onder de namen Timor Rhytm Brothers en The Four T's. eind jaren vijftig verkaste het gezin naar Nederland. Vader Herman vond dat zijn kinderen hier een betere toekomst konden krijgen.

Rock Little Baby Of Mine (1958) van (toen nog) The Four Tielman Brothers wordt algemeen beschouwd als de eerste Nederlandse rock & roll-single. De onstuimige gitaarshow van Andy Tielman sprak tot de verbeelding van talloze Nederlandse jongeren die in de jaren daarna zelf bandjes zouden oprichten: George Kooymans, Barry Hay, Jan Akkerman, Wally Tax, Herman Brood.

Met de term 'indorock' (rock & roll met invloeden uit de krontjong) had Tielman, in 1936 in Makassar geboren, overigens moeite.
Hij was trots op zijn roots, maar hamerde in de Volkskrant (2008) op zijn Nederlanderschap. Zijn vader Herman vocht voor het KNIL en was trouw aan 'Hare Majesteit de Koningin', zoals Andy graag voluit zei. 'Mijn vader diende Nederland met een geweer, ik dien Nederland met mijn gitaar.'

In de jaren vijftig vestigde het gezin zich in Breda, waar de broertjes Reggy, Ponthon, Andy en Loulou furore maakten met hun optredens in Hotel De Schuur: acrobatische toeren, overgooien met gitaren. Andy bespeelde zijn instrument met zijn tanden. Het was in Nederland ongekend.

De doorbraak kwam in 1958 toen de Tielmans hun debuutsingle opnamen op het Brusselse label Fernap en werden uitgenodigd voor een optreden in het Nederlandse Hawaï-paviljoen tijdens de wereldtentoonstelling in die stad.

Het zegt iets over het Nederland van toen dat de Tielmans Rock Little Baby Of Mine moesten opnemen in Brussel, in Duitsland en België eerder op tv te zien waren dan in Nederland en na het Expo '58-optreden in de Nederlandse pers werden verketterd. 'Ze noemden ons muziekverkrachters,' zei Tielman. 'Maar de Nederlandse jeugd begreep het vanaf het begin.'

Nederlands hitsucces volgde pas jaren later, vaak met liedjes die geen rock & roll waren: Maria haalde in 1965 de toptwintig, Little Bird bereikte in 1967 de zevende plaats. Vooral in Duitsland bleef de groep daarna populair en ook in de VS werden platen uitgebracht, maar in Nederland was de band tegen het einde van de jaren zestig vergeten.

De discografie is een onoverzichtelijk woud van singles, live-bootlegs en verzamel-cd's waarop niet zelden andere groepen belandden die Tielman-werk speelden. Ook Andy Tielmans solocarrière in de jaren zeventig leverde geen essentiële platen op, waarna hij in 1982 een tijd door de Indonesische jungle zwierf.

Naar eigen zeggen redde zijn Duitse geliefde Carmen zijn leven. Hij trouwde haar en vestigde zich in Duitsland. Toen ze hem in 1996 een dochter schonk (Loraine Jane) hervond Andy Tielman het plezier in platen maken. Hij trad veel op in het oldies-circuit, o.a. bij club Tari Merak, Pasar Malam Tong Tong en nog vele andere Indorock parties.

Toen in 2009 maagkanker bij hem werd geconstateerd, was Andy Tielman inmiddels de lof toegezwaaid die hem toekomt, bij de viering van vijftig jaar nederpop. Nog trotser was hij op de koninklijke onderscheiding die hij in 2005 kreeg. Omdat het Hare Majesteit had behaagd, zei hij.


We waren altijd blij als we naar een optreden van Andy Tielman konden gaan, 
getuige deze foto die René Vreede van ons maakte.


Zijn optreden die avond bij club Tari Merak was meer dan fenominaal, zeker wat betreft zijn gitaarspel.


Andy Tielman Live in Rotterdam op 2 juli 2011, jamming met The Explosion Rockets,
zijn laatste optreden en dat maakt mij een beetje triest, zeker nu Andy er niet meer is.
Hij is en blijft mijn jeugdidool. Geniet ruim 8 minuten van Indorocker Andy Tielman.

Met Muzikale Groeten
Albert
geboren op 28 december 1947 in Bandung





Het één na laatste optreden van Andy Tielman in het Bintang-Theater,
28 mei 2011, op de Tong Tong Fair in Den Haag.
Ik citeer de woorden van Siem Boon:
"Niemand kon of wilde geloven dat we het allerlaatste concert van de grote man zouden 
meemaken. Zijn trouwe bandleden waren stil, de dames van zijn achtergrondkoortje 
liepen zenuwachtig de kleedkamers in en uit. Andy’s vrouw Carmen en hun dochter 
Loraine Jane zagen er bedrukt uit. Andy was nergens te bekennen. Ik wachtte. 
Ik had ook geen haast om aan het afscheid te beginnen. Ineens zag ik hem. 
Hij kwam aanschuifelen, letterlijk voetje voor voetje. 
Hij liep langzaam en voorzichtig als een patiënt met een infuus achter zich aan."


Een impressie, afscheid Andy Tielman Den Haag op 18 november 2011 by Indisch4ever

23 opmerkingen:

gerdaYD zei

Bedankt Andy Tielman voor al die mooie muziekmomenten. Bedankt Albert & Mara, voor deze mooie hommage in een wel heel schitterende reportage!
OT: ik kan er nog lang mee doorgaan, met Berlijn, dag 3 van de zes is zelfs nog niet ten einde *wink, big smile*
Fijn weekend!

John zei

Ondanks dat het voor mijn tijd populair was, kende ik de goede man wel. Niet persoonlijk natuurlijk, maar als muziekliefhebber ben ik redelijk op de hoogte van een en ander :)

ot: De stoomtrein Goes/Borsele is zeker de moeite. De Zak van Zuid Beveland waar de trein door rijdt, is het mooiste deel van onze provincie. Ik ben natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld :D

Aart zei

Er is inderdaad een ikoon hengegaan met het overlijden van Andy. Een mooie hommage aan hem van jullie hand.
Groeten uit Barbarroja

Renesmurf zei

Jammer dat die er niet meer is.

Aan elk leven komt een einde, maar dit is niet de manier die ik iemand gun. Spijtig.

Hij heeft veel nagelaten.

rietepietz zei

Ik moest ook meteen aan jullie denken toen ik het nieuws van zijn overlijden op de radio hoorde .
We hebben destijds natuurlijk ook veel meegekregen van de Indo-rock ,Henk meer dan ik maar ook ik weet genoeg om te beseffen dat hij belangrijk geweest is voor de nuziekwereld !

Carla zei

Eeerlijk gezegd ken ik de muziek niet.............
mooi afscheid geven jullie hier.

Joke de Haas zei

mooi geschreven, Albert

Kiekplaotiesenzo zei

Ook ik ben bekend met de tielman brothers, via mijn broer die in de jaren '60 met een plaatje thuiskwam van de band en we genoten !!!! Je hebt een mooi bericht geschreven over het wel en wee van de Tielmans! Dank je.

Desire zei

De naam en ook zijn gezicht zegt me wel wat ... een mooi eerbetoon laten jullie aan hem achter.

Sweettflower zei

Mooie herinnering aan deze man.
Ik ken hem zelf niet... ook de muziek niet echt. Buiten hetgeen wat jullie hier ooit gepost hebben...Ik moest wel meteen aan jullie denken toen ik het bericht op het journaal zag...

Wim zei

Een mooie foto reeks en hommage aan Andy Tielman. Ik las het trieste nieuws op teletext BVN en dacht nog aan jullie wetende dat jullie fans van hem waren.

Marjolijn. zei

Mooi geschreven Albert.
Die man heeft veel nagelaten in deze muziekstijl.
Fijne zondag.

Gerda Bergsma zei

Wat een mooie manier om je jeugdidool in de spotlights te zetten. De naam kwam me niet bekend voor, maar de muziek ken ik wel. De foto van jullie beiden en hem op de achtergrond vind ik erg mooi.

Mijn jeugdidolen: de heren van Doe Maar. En volgend jaar ga ik ze weer zien!

oma zei

Ha Albert y Mara,

Hé wat vreemd ik heb een reactie geplaatst op deze log, zeker niet goed opgelet met klikken.
Ben een beetje van slag, er is Diabetes mellitus bij me geconstateerd en heb nu medicijnen om de suiker te verlagen, de waarde was24,8.
Maar goed, de reactie die ik heb geschreven weet ik niet meer zo goed.
Als je de reacties bij mij las merk je dat er verschillende loggers zijn die de familie Tielman van dicht bij kennen.
Maar ik zal de Indorock wel bij de zeezender radio Veronica hebben opgepikt, en later bij radio 192.
Maar gitaar spelen konden ze zeker erg goed, dat kwam doordat de vinger net iets langer waren dan die van de Nederlanders, LOL.
Gezien de foto’s hebben jullie mooie herinneringen aan hun optredens.
Een mooie week en een goede dienst gewenst. Oma

tagrijn zei

Een mooi in memoriam voor een van de grondleggers van de moderne Nederlandse popmuziek.

Arie N. zei

Vandaag ontvingen wij deze mail:

Beste Albert,
Onlangs ben ik op je blog pagina terecht gekomen en jullie foto’s, info en video’s hebben weer een diep indruk op mij achter gelaten.
Evenzo, was zijn afscheid ceremonie de meest indrukwekkende ceremonie die ik ooit had meegemaakt.
Vrijwel dagelijks hou ik mij bezig met het zoeken naar reacties, opmerking en allerlei informaties op het internet of in de media over Andy.

Hartelijk dank voor jullie bijdrage in dankbare herinneringen.
Met vriendelijke groet,
Arie Nainggolan

Anoniem zei

Michael - Germany -

Vielen lieben Dank für die wunderbare Anerkennung für Andy Tielman.
Andy Tielman war ein begnadeter Musiker und herausragender Gitarrist sowie ein genialer Sänger.
50 Jahre begleitet mich seine Musik und wird mich auch weiter in schönen und schweren Stunden erfreuen.

Meine Gedanken sind bei seiner Familie, seiner Frau, seiner Tochter und seinen Freunden.

Es ist sehr sehr taurig, dass er nicht mehr da ist und es ist wunderbar, dass es ihn gab.
Durch seine Musik wird er weiterhin da sein.

Danke! Michael

Anoniem zei

Marion aus Essen

Auch ich möchte mich herzlich bei Euch für den Nachruf auf Andy bedanken und der damit verbundenen Anerkennung für ihn.

Es sehr traurig, dass wir alle nun Andy nicht mehr live erleben können. Aber seine Musik wird weiterleben. Meine Hochachtung für einen grossartigen Musiker, Gitarristen und Sänger - für mich bleibt es der Grossartigste!

Möge er in Frieden ruhen und viel Kraft für Carmen und Loraine.

In vielen Herzen wird Andy weiterleben.

Einfach danke und ruhe in Frieden Andy

Anoniem zei

Na enkele weken kan ik het nog steeds niet bevatten dat Andy er niet meer is.Maar elke dag blijf ik naar zijn muziek luisteren.
Zal hem nooit vergeten en zijn muziek blijven koesteren.
Andy nogmaals bedankt.

Jack Baay(Indowings)

Indo_Rock zei

Een van Nederlands eerste Indo Rockers een woord waar Andy eigenlijk een hekel aan had.Heerlijke muziek heeft hij ons nagelaten samen met zijn vader en broers.Rest In Peace Andy en bedankt voor al het moois.

Anoniem zei

Andy Tielman is niet meer. Gelukkig, zijn muziek blijft voort bestaan. Andy was voor mij de grootste artiest in Nederland. Ik luister regelmatig zijn mooie nummers zoal alleen hij die kon brengen.
Andy rust in vreede...

John Vissers

Maximum zei

Thanks to Andy and The Tielman Brothers also Indorock musics. My appreciate to Albert Mara's report. Greeting from Indonesia.

Anoniem zei

Geweldig (Bert) Smijling Albertus en ik zijn ook echte indo rock muziek bedankt voor dit mooie memorandum voor Andy
groetjes ikanmas Yvonne