Dat doen we vandaag met een VAD bus, nog in de rode kleur van W.C.Tensen uit Soest, in juni 1980 op het Stationsplein Harderwijk.
De Firma, later N.V. W.C. Tensen te Soest was van 1930 tot 1980 een autobusbedrijf dat openbaar vervoer verzorgde in het oostelijk deel van de Nederlandse provincie Utrecht met uitlopers naar Het Gooi en de Veluwe. De donkerrode kleur was tot het bedrijfseinde in 1980 karakteristiek voor de Tensen-bussen, die vanaf 1937 vrijwel alle van het merk Volvo waren.
Een NS-treinstel van het type DE 1 in haar originele blauwe kleur zoals ze in de jaren 50 op de baan kwam.
Later werden ze rood zoals te zien is op de vorige foto op dit blog
DE-1 met nummer 41 als Blauwe Engel 41 van het Spoorwegmuseum uit Utrecht op 9 februari 2014. Staat in Amersfoort te wachten
om als Heimwee Express terug te gaan naar Utrecht Maliebaan, station van het Spoorwegmuseum, foto Ronnie Venhorst.
Met een item over de lijn Luik - Maastricht
Tot aan het gereedkomen van de elektrifikatie van de lijn Luik - Maastricht in september 1985, werd de dienst op deze lijn voornamelijk uitgevoerd door NS-treinstellen van het type DE 1 en later DE 2. De inzet van DE 1 motorrijtuigen duurde tot juni 1982. Vanaf die tijd werden zij alleen nog in het noorden van Nederland ingezet.
Op 5 mei 1982 passeert de DE 1 50 op weg naar Maastricht het oude, buiten gebruik gestelde station van Argenteau.
Met spoorse groeten Albert - Click on photo to enlarge -
In 1969 hebben wij elkaar ontmoet en daarom gaan we vandaag terug naar dat jaar
met de Creedence Clearwater Revival, ook wel CCR genoemd.
Vandaag de laatste dag van de maand september 2017.
Fijn weekend
Grtz Mara
Met een treinkruising in Barneveld-Centrum op 22 juni 1995
Vóór het tijdperk van de Valleilijn werd volgens normale NS-dienstregeling overigens niet gekruist in Barneveld-Centrum; dat gebeurde in Lunteren. Dat voldeed bij de frequentie van 1x per uur in de daluren en 2x per uur in de spitsen. Treinkruisingen vonden daarom enkel plaats bij vertragingen of bij extra ritten, zoals in dit geval. Voor Veteranendag reden de Hondekoppen 780+781 een extra slag Arnhem - Amersfoort via de Kippenlijn.
Extra leuk was dat voor de Kippenlijn een samenstelling van 8 bakken reizigersmaterieel uitzonderlijk lang was; dat past niet langs de perrons. Maar dat hoefde ook niet want de IC-kleurstelling op de beide Hondekoppen werd eer aan gedaan; ze reden non-stop naar Amersfoort. Rechts staat Plan V 853 te wachten om haar reis als stoptrein (ja, dat heette toen nog geen sprinter) voort te zetten naar Ede-Wageningen, foto Davy Beumer.
Op 11 juni 2017 was het precies 40 jaar geleden dat er een dramatisch einde kwam aan de Treinkaping bij De Punt.
Hoe het allemaal begon en eindigde.
Op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens begon bij De Punt de kaping van een trein toen de intercity Assen-Groningen, bij de spoorwegovergang De Punt door negen gewapende Zuidmolukse jongeren gekaapt werd en tot stilstand werd gebracht. De gijzeling duurde 482 uur en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes terroristen het leven.
Dit was de tweede treinkaping in Nederland en opnieuw door Zuidmolukse activisten.
Bij de eerste kaping op 2 december 1975 van de stoptrein Groningen-Zwolle bij het Drentse dorp Wijster door zeven Zuidmolukse terroristen, werden machinist Braam en nog twee onschuldige burgers, in koelen bloede VERMOORD door die treinkapers, TERRORISTEN is het juiste woord voor deze moordenaars.
Op de volgende foto, genomen door de dienst luchtvaart van de toenmalige Rijkspolitie, is duidelijk te zien hoe het treinstel met nummer 747, type Mat 54 Hondekop, in een bocht stil is komen te staan.
Met een lorry brachten steeds twee personen voedsel en medicamenten naar de gekaapte trein die je in de verte ziet staan.
De Ontknoping
Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers van de BBE het vuur op de trein, bijgestaan door zes Starfighters die drie keer in groepjes van twee over de trein vlogen. De jongste van de piloten was de latere Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten en CDS (Commandant der Strijskrachten) Dick Berlijn. De gijzeling duurde 482 uur (20 dagen) en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Emile Groen maakte op de 11e juni 1977 als legerfotograaf o.a. de volgende foto's.
Mariniers kijken na de bevrijdingsactie uit een raam van de trein.
Mariniers en hulpverleners direct na de bevrijding van de gijzelaars.
De met kogels doorzeefde 'kop' van de gekaapte trein. Hondekoptreinstel Mat 54 met treinstelnummer 747.
Eén van de drie nog in leven zijnde Zuidmolukse kapers ligt geboeid op zijn buik tussen de rails om afgevoerd te worden.
Opgeluchte gijzelaars, duidelijk aan hun gezichtsuitdrukking te zien, verlaten via het talud de trein.
Twee foto's van het aan flarden geschoten treinstel 747 type Mat 54 Hondekop.
De kapot geschoten kop had veel bekijks zoals je ziet.
Treinstel 747 op 24-04-1970 op Amsterdam CS. Dit treinstel was in 1977 betrokken bij de Treinkaping, bij De Punt. foto: Nico Spilt
Toen dit nummer in 1980 nummer 1 werd in de Top 40 moesten wij altijd denken aan die
treinkaping bij De Punt die twee gegijzelden en zes terroristen het leven kostte.