
zaterdag 29 juli 2017
zaterdag 15 juli 2017
Letter from America
Al weer een maand geleden dat we meededen met Zwijmelen op Zaterdag.
Dus wordt het de hoogste tijd om iets te plaatsen. Fijn weekend.
Grtz Mara
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
Dus wordt het de hoogste tijd om iets te plaatsen. Fijn weekend.
Grtz Mara
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
zaterdag 17 juni 2017
Treinkaping bij De Punt
Op 11 juni 2017 was het precies 40 jaar geleden dat er een dramatisch einde kwam aan de Treinkaping bij De Punt.
Hoe het allemaal begon en eindigde.
Op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens begon bij De Punt de kaping van een trein toen de intercity Assen-Groningen, bij de spoorwegovergang De Punt door negen gewapende Zuidmolukse jongeren gekaapt werd en tot stilstand werd gebracht. De gijzeling duurde 482 uur en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes terroristen het leven.
Dit was de tweede treinkaping in Nederland en opnieuw door Zuidmolukse activisten.
Bij de eerste kaping op 2 december 1975 van de stoptrein Groningen-Zwolle bij het Drentse dorp Wijster door zeven Zuidmolukse terroristen, werden machinist Braam en nog twee onschuldige burgers, in koelen bloede VERMOORD door die treinkapers, TERRORISTEN is het juiste woord voor deze moordenaars.

Op de volgende foto, genomen door de dienst luchtvaart van de toenmalige Rijkspolitie, is duidelijk te zien hoe het treinstel met nummer 747, type Mat 54 Hondekop, in een bocht stil is komen te staan.


Met een lorry brachten steeds twee personen voedsel en medicamenten naar de gekaapte trein die je in de verte ziet staan.

De Ontknoping
Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers van de BBE het vuur op de trein, bijgestaan door zes Starfighters die drie keer in groepjes van twee over de trein vlogen. De jongste van de piloten was de latere Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten en CDS (Commandant der Strijskrachten) Dick Berlijn.
De gijzeling duurde 482 uur (20 dagen) en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Emile Groen maakte op de 11e juni 1977 als legerfotograaf o.a. de volgende foto's.

Mariniers kijken na de bevrijdingsactie uit een raam van de trein.

Mariniers en hulpverleners direct na de bevrijding van de gijzelaars.

De met kogels doorzeefde 'kop' van de gekaapte trein. Hondekoptreinstel Mat 54 met treinstelnummer 747.

Eén van de drie nog in leven zijnde Zuidmolukse kapers ligt geboeid op zijn buik tussen de rails om afgevoerd te worden.

Opgeluchte gijzelaars, duidelijk aan hun gezichtsuitdrukking te zien, verlaten via het talud de trein.
Twee foto's van het aan flarden geschoten treinstel 747 type Mat 54 Hondekop.

De kapot geschoten kop had veel bekijks zoals je ziet.

Treinstel 747 op 24-04-1970 op Amsterdam CS. Dit treinstel was in 1977 betrokken bij de Treinkaping, bij De Punt.

foto: Nico Spilt
Toen dit nummer in 1980 nummer 1 werd in de Top 40 moesten wij altijd denken aan die
treinkaping bij De Punt die twee gegijzelden en zes terroristen het leven kostte.
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
Hoe het allemaal begon en eindigde.
Op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens begon bij De Punt de kaping van een trein toen de intercity Assen-Groningen, bij de spoorwegovergang De Punt door negen gewapende Zuidmolukse jongeren gekaapt werd en tot stilstand werd gebracht. De gijzeling duurde 482 uur en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes terroristen het leven.
Dit was de tweede treinkaping in Nederland en opnieuw door Zuidmolukse activisten.
Bij de eerste kaping op 2 december 1975 van de stoptrein Groningen-Zwolle bij het Drentse dorp Wijster door zeven Zuidmolukse terroristen, werden machinist Braam en nog twee onschuldige burgers, in koelen bloede VERMOORD door die treinkapers, TERRORISTEN is het juiste woord voor deze moordenaars.

Op de volgende foto, genomen door de dienst luchtvaart van de toenmalige Rijkspolitie, is duidelijk te zien hoe het treinstel met nummer 747, type Mat 54 Hondekop, in een bocht stil is komen te staan.


Met een lorry brachten steeds twee personen voedsel en medicamenten naar de gekaapte trein die je in de verte ziet staan.

De Ontknoping
Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers van de BBE het vuur op de trein, bijgestaan door zes Starfighters die drie keer in groepjes van twee over de trein vlogen. De jongste van de piloten was de latere Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten en CDS (Commandant der Strijskrachten) Dick Berlijn.
De gijzeling duurde 482 uur (20 dagen) en de bevrijding door mariniers kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Emile Groen maakte op de 11e juni 1977 als legerfotograaf o.a. de volgende foto's.

Mariniers kijken na de bevrijdingsactie uit een raam van de trein.

Mariniers en hulpverleners direct na de bevrijding van de gijzelaars.

De met kogels doorzeefde 'kop' van de gekaapte trein. Hondekoptreinstel Mat 54 met treinstelnummer 747.

Eén van de drie nog in leven zijnde Zuidmolukse kapers ligt geboeid op zijn buik tussen de rails om afgevoerd te worden.

Opgeluchte gijzelaars, duidelijk aan hun gezichtsuitdrukking te zien, verlaten via het talud de trein.
Twee foto's van het aan flarden geschoten treinstel 747 type Mat 54 Hondekop.

De kapot geschoten kop had veel bekijks zoals je ziet.

Treinstel 747 op 24-04-1970 op Amsterdam CS. Dit treinstel was in 1977 betrokken bij de Treinkaping, bij De Punt.

foto: Nico Spilt
Toen dit nummer in 1980 nummer 1 werd in de Top 40 moesten wij altijd denken aan die
treinkaping bij De Punt die twee gegijzelden en zes terroristen het leven kostte.
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
maandag 29 mei 2017
Sporend de nieuwe week in
Met 3x een PCC car op lijn 3 van de HTM (Haagse Tramweg Maatschappij). Lijn 3 liep in de jaren 70 vanaf het eindpunt Laan van Nieuw Oost Indië naar Bohemen op de Laan van Meerdervoort bij het Savorin Lohmanplein. Spoorse groeten Albert
In 1949 werd aan de Haagse tram (HTM) de eerste PCC-tram afgeleverd. De PCC-tram was een uit de Verenigde Staten afkomstig tramtype. De aanduiding "PCC" staat voor (Electric Railway) Presidents' Conference Committee. Tot en met 1975 werden er 234 trams van het type PCC in dienst gesteld. In 1993 gingen de laatste exemplaren buiten dienst.
- Click on photo to enlarge -
Allereerst PCC 1179 op lijn 3 op de Kalvermarkt in september 1976

Vervolgens PCC 1163 op lijn 3, Gravenstraat, in september 1976

Tot slot PCC 1114 op lijn 3, de Koningskade met op de achtergrond station Den Haag Centraal en de KLM bussen van de KLM buslijn naar Schiphol op 3 september 1975
foto's zijn gemaakt door Gerard van Vliet
In 1949 werd aan de Haagse tram (HTM) de eerste PCC-tram afgeleverd. De PCC-tram was een uit de Verenigde Staten afkomstig tramtype. De aanduiding "PCC" staat voor (Electric Railway) Presidents' Conference Committee. Tot en met 1975 werden er 234 trams van het type PCC in dienst gesteld. In 1993 gingen de laatste exemplaren buiten dienst.
- Click on photo to enlarge -
Allereerst PCC 1179 op lijn 3 op de Kalvermarkt in september 1976

Vervolgens PCC 1163 op lijn 3, Gravenstraat, in september 1976

Tot slot PCC 1114 op lijn 3, de Koningskade met op de achtergrond station Den Haag Centraal en de KLM bussen van de KLM buslijn naar Schiphol op 3 september 1975

maandag 22 mei 2017
Sporend de nieuwe week in
Foto die in 2017 niet meer te maken is van een DE2 op het Kamperlijntje (Zwolle - Kampen v.v.).
Westenholte 4 juni 1997, DE 2 172 uit Kampen op weg naar Zwolle. Een prachtige landelijke omgeving met onbewaakte overweg. Thans is deze omgeving onherkenbaar veranderd en ligt hierachter de wijk Stadshagen en wordt hier het nieuwe station Zwolle Stadshagen gebouwd, foto Kasper Haar. - Click on photo to enlarge -
Westenholte 4 juni 1997, DE 2 172 uit Kampen op weg naar Zwolle. Een prachtige landelijke omgeving met onbewaakte overweg. Thans is deze omgeving onherkenbaar veranderd en ligt hierachter de wijk Stadshagen en wordt hier het nieuwe station Zwolle Stadshagen gebouwd, foto Kasper Haar. - Click on photo to enlarge -

maandag 15 mei 2017
Sporend de nieuwe week in
In verband met het 150-jarig jubileum van de spoorwegen in Nederland werd van 24 juni tot en met 6 augustus 1989 in Utrecht een groot aantal activiteiten georganiseerd, zoals een tentoonstelling, een materieelshow en stoomlocparades. Tevens werden tal van extra ritten gereden. Onder meer kwam de NMBS gedurende vier weekeinde met extra treinen naar vanuit Antwerpen naar Utrecht.
Op zaterdag 24 juni 1989 rijdt loc 12 004 van de NMBS bij Zegge met de 'Katreine Express' van Antwerpen Centraal via Tilburg naar Utrecht C.S. Met een grote knipoog naar onze Vlaamse fb vriendin GerdaYD plaatsen wij deze foto's van Bart van 't Grunewold.
- Click on photo to enlarge -

Nog ééntje maar dan bij Nispen.
Op zaterdag 24 juni 1989 rijdt loc 12 004 van de NMBS bij Zegge met de 'Katreine Express' van Antwerpen Centraal via Tilburg naar Utrecht C.S. Met een grote knipoog naar onze Vlaamse fb vriendin GerdaYD plaatsen wij deze foto's van Bart van 't Grunewold.
- Click on photo to enlarge -

Nog ééntje maar dan bij Nispen.

zaterdag 13 mei 2017
Dromen over het weer in de Lage Landen
Een facebook vriendin uit Ermelo schreef dit op vrijdagavond 12 mei 2017 om 22.00 uur op haar fb pagina.
"Vanochtend 5 uur heerlijk met iets over de 20 graden op Tenerife in je zomerkleding het vliegtuig in,
maar waar zijn wij terecht gekomen op de Noord of de Zuidpool.....zitten hier nog net niet met onze
oorwarmers op😨bbbbrrrrr"
De verwachting voor het weekend vlg weerplaza:
Zaterdag overdag en ook zondag blijft het enigszins wisselvallig, met verspreid buien, soms met onweer.
Voor de rest is er wel geregeld zon. De middagtemperatuur komt op beide dagen tussen 17 en 20 graden uit.
Een groot verschil met Los Boliches Fuengirola waar het zaterdag en zondag ruim 24 graden wordt
met heel veel zon.
Fijn weekend
Grtz Mara
Daydream van The Lovin' Spoonful vonden wij vandaag wel toepasselijk bij deze log.
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
"Vanochtend 5 uur heerlijk met iets over de 20 graden op Tenerife in je zomerkleding het vliegtuig in,
maar waar zijn wij terecht gekomen op de Noord of de Zuidpool.....zitten hier nog net niet met onze
oorwarmers op😨bbbbrrrrr"
De verwachting voor het weekend vlg weerplaza:
Zaterdag overdag en ook zondag blijft het enigszins wisselvallig, met verspreid buien, soms met onweer.
Voor de rest is er wel geregeld zon. De middagtemperatuur komt op beide dagen tussen 17 en 20 graden uit.
Een groot verschil met Los Boliches Fuengirola waar het zaterdag en zondag ruim 24 graden wordt
met heel veel zon.
Fijn weekend
Grtz Mara
Daydream van The Lovin' Spoonful vonden wij vandaag wel toepasselijk bij deze log.
Voor meer Zwijmelen op Zaterdag, klik hier.
woensdag 10 mei 2017
Station Voorburg Toen en Nu
Station Voorburg TOEN en NU aan de spoorlijn Utrecht - Den Haag.
- Klik op de foto's voor groter formaat -
Station Voorburg spoorzijde op 27 april 1975

Station Voorburg in 1969 met een Mat 64 treinstel aan het perron.

Station Voorburg 48 jaar later in 2017 op dezelfde plek, "hoog en droog".

En op deze foto zie je wanneer het nieuwe station van Voorburg klaar was.

foto 1: Gerard van Vliet en foto 2, 3 en 4: Aad de Mey
- Klik op de foto's voor groter formaat -
Station Voorburg spoorzijde op 27 april 1975

Station Voorburg in 1969 met een Mat 64 treinstel aan het perron.

Station Voorburg 48 jaar later in 2017 op dezelfde plek, "hoog en droog".

En op deze foto zie je wanneer het nieuwe station van Voorburg klaar was.

foto 1: Gerard van Vliet en foto 2, 3 en 4: Aad de Mey
Abonneren op:
Posts (Atom)